3 Μαρτίου 2014

ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ BSA ΤΟΥ 1940 (ΑΝΑΠΑΛΑΙΩΜΕΝΟ)

            Ο Κώστας Τσεκούρας με το αναπαλαιωμένο στρατιωτικό ποδήλατο BSA του 1940

                        Αντώνης Παπαγεωργόπουλος                                Κώστας Τσεκούρας

  Στα Τρίκαλα,την πόλη του ποδηλάτου,είναι γνωστή η αγάπη  των κατόχων παλιών και αναπαλαιωμένων ποδηλάτων.Ποδήλατα που κάποτε ήταν το κύριο μεταφορικό μέσο των κατοίκων της πόλης και όχι μόνο.Αστραφτερές αντίκες πια,που χάρη στην αγάπη των συλλεκτών ξανακυκλοφορούν στους δρόμους τραβώντας τα βλέμματα όσων τα αντικρίζουν.Σπάνια ποδήλατα φτιαγμένα πριν τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο ή και αργότερα,διασώθηκαν από συλλέκτες όπως ο Κώστας Τσεκούρας,πρωτοπόρος στο είδος,που όχι μόνο διέσωσε,αλλά μεταλαμπάδευσε την αγάπη του για το παλιό δισκέλετο ποδήλατο σε πολλούς Τρικαλινούς, χάρη στους οποίους σήμερα μαμαρώνουμε και θαυμάζουμε αυτά τα έργα τέχνης ξανά στους δρόμους.

  Στις φωτογραφίες μαζί με τον Αντώνη Παπαγεωργόπουλο,επίσης συλλέκτη και λάτρη του παλιού ποδηλάτου,στην πλατεία "Παλαιού Δεσποτικού" των Τρικάλων,με ένα αναπαλαιωμένο στρατιωτικό ποδήλατο ΒSA του 1940 με κόντρα. Το συγκεκριμένο ποδήλατο στην κυριολεξία διασώθηκε από τον κ.Κώστα,λίγο πριν πεταχτεί από τον ιδιοκτήτη του για παλιοσίδερα.Ο Κώστας Τσεκούρας αφιερώνοντας ατέλειωτες ώρες επισκευής,έβαλε την τέχνη του, καθότι επαγγελματίας ελαιοχρωματιστής,αλλά και την αστείρευτη φαντασία του αναπαλαιώνοντας  ένα πολύ σπάνιο ποδήλατο,ίσως το μοναδικό στην Ελλάδα,με όλα όσα περιφερειακά εξαρτήματα έφερε στην αρχική του κατασκευή.Γύρισε σε παλαιοπωλεία σε πολλές πόλεις και βρήκε τα κατάλληλα περιφερειακά  που έλειπαν δηλαδή εγγλέζικο στρατιωτικό κράνος, φτυάρι, βαλιτσάκια μεταφοράς στρατιωτικού εξοπλισμού,εργαλειοθήκη, παγούρι, φακό, τηλεσκοπικό σωλήνα αλληλογραφίας και πυξίδα. Στο ποδήλατο όλα τα στοιχεία του,που χρονολογούνται από το 1911-1940, είναι γνήσια κι έτσι αποκτά ιδιαίτερη αξία λόγω της σπανιότητάς του.

  Για την ιστορία ενημερωτικά, ένα στρατιωτικό ποδήλατο, είναι ένα ποδήλατο στιβαρής κατασκευής με ατσάλινο σκελετό, τροχούς και φτερά ειδικά προσαρμοσμένο στις ανάγκες των ενόπλων δυνάμεων . Κατά τη χρήση του από τις αρχές του 20ου αιώνα, σε πολλούς στρατούς σε όλο τον κόσμο τα ποδήλατα επέτρεπαν την αθόρυβη κίνηση με αυξημένη κινητικότητα στο πεδίο της μάχης .

  Τα πρώτα ποδήλατα εισήχθησαν στις ένοπλες δυνάμεις πολλών χωρών στα τέλη του 19ου αιώνα . Από τη στιγμή της έναρξης του Α' Παγκοσμίου Πολέμου , ο γερμανικός στρατός,ο αγγλικός,αλλά και ο ιταλικός εισήγαγαν το ποδήλατο στα τροχοφόρα τμήματα κρούσης. Ο ιταλικός στρατός ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε πτυσσόμενα ποδήλατα . Κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου παρόμοια ποδήλατα παρέχονταν σε αλεξιπτωτιστές , ως μέσο για να τους εξασφαλίζουν την ασφαλή μεταφορά μετά την προσγείωση. Ξεχωριστές μονάδες πεζικού ποδηλάτων υπήρχαν στους στρατούς πολλών εθνών μέχρι το τέλος του 20ου αιώνα , στον ελβετικό στρατό ειδικό εκστρατευτικό σώμα ποδηλατιστών με mountain  ποδήλατα τελευταίας τεχνολογίας υπάρχει ακόμη και σήμερα στο πεζικό της .

  Ορισμένες καινοτομίες σε αυτά τα ποδήλατα που ήταν σχεδιασμένα για στρατιωτική χρήση, βρήκαν τον δρόμο τους μετέπειτα στην πολιτική αγοράς απλών ποδηλάτων,  όπως φρένα coaster,αναρτήσεις και το κυκλόμετρο . Στη σύγχρονη εποχή τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά ποδήλατα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται από πολλούς στρατούς σε όλο τον κόσμο.

Παπαγεωργόπουλος Αντώνης
δάσκαλος

antonispapage@gmail.com
                                                                                           papageorgopoulos.blogspot.gr